Assalamualaikum

Monday, February 13, 2012

Assalamualaikum.....Bismillahirrahmanirrahim....

Dah lama x update blog...sorry yer...gomen...

Cuti da nak habis...huhu...tak lama lagi kene balik da u...takpe....kuatkan semangat!

Semakin hari dilalui semakin banyak cabaran yang disedari....macam mane nak lalui hari-hari mendatang?

Rase kerdilnya diri...ada sahabat yang dah nak luar negara...wah...syoknyer...semoga dia berjaya di sana...:)

Tapi aku di sini? masih berusaha keras untuk mencapai segulung ijazah....alhamdulillah Allah masih kuatkan kudrat yang x seberapa nie...

Tapi nak tahu x? ada orang lagi susah dr aku nie...baru2 nie balik kampung kat kelantan kejap....jd ada seorang makcik nie bercerita kan kisah hidupnya...

Aku sempat salam je mak cik tue...lps tue aku masuk tido...ummie aku yang cite kisah dia...

Mak cik nie rupa2 nya hidup bermadu...sedih sungguh kisah hidup dia...tp dia kate, " xpe la...sekarang mek x kisah da sebab anak2 dia da berjaya skarang nie"

Anak dia alhamdulillah da ambil PHD kat USM...wah hebat,kan? dia ada anak kecil lg....2 org...tp dia x kisah...dia gembira dengan anak2 dia....ummie menangis dgr kisah dia...suaminya x beri duit pun untuk anak2 nya belajar...perit hatinya untuk berkongsi kasih dengan wanita lain...

Seorang anaknya yang sebaya dengan aku pernah ckp kat mak dia. lebih kurang camnila bunyinya..."bakpo mok nak nangis nyoh, ayah x balik sebab dia x sayang mok la tuh, sudahla mak" Mak cik tu pon fikir....ada betulnya apa anak dia ckp tue....


Tak silap ummie kate rumah dia tidaklah sempurna sangat...anak2 dia pun sangat memahami keadaan sang ibu...pernah satu ketika...ada seorang lagi anaknya dapat tawaran MRSM....tapi tiada duit untuk beli perkakas sekolah....sedangkan besok sudah hari mendaftar....sedih....

Jadi sang kakak meredah hujan menunggang motor membawa adiknya beli barang sekolah...basah lenjun dua beradik tue...sedih mak cik tue cite ketika terkenangkan balik kesusahannya...

Tapi alhamdulillah sekarang,mak cik tue boleh hela nafas lega sebab anak2 nya dah  berjaya...anak dia yang sebaya ngan aku tue pun akan bekerja tidak lama lagi...alhamdulillah

Justeru itu....janganlah kita putus asa dr rahmat Allah SWT.....sesungguhnya....

"cukuplah DIA sebagai tempat manusia bergantung harap dan tawakal."
(surah At-Taubah:129)


Harap2 kita jadikan kisah nie sebagai satu titik keinsafan dan sebagai kesedaran pada kita....jangan mudah putus asa! fighting!  hehe...:)

1 comment:

adii qistina said...

masha-Allah. such a motivating story.. :) sungguh.. tiada suatu makhluk di bumi melainkan dijamin rezekinya oleh Allah swt.